GCS Graphics Marker (Plus) - gebruikershandleiding en configuratie

Eigenaar Taal Status
Laurens Eykelkamp (Administrator) Nederlands Published

GCS Graphics Marker is a software product designed and produced by Groome Computer Services B.V. The Neterlands. Use of this software is only permitted to holders of a valid license agreement for these products.

In dit document wordt de werking van Graphics Marker Plus uitgelegd. Deze applicatie wordt gebruikt in meerdere toepassingen van de ProBIS software suite van GCS en biedt de mogelijkheid om eenvoudige tekenactiviteiten op een grafische ondergrond uit te voeren.
 

   Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  1.1 Graphics Marker Plus gebruiken
  1.2 Eigenschappen aanpassen
  1.3 Verwijderen van objecten
  1.4 Het verplaatsen van objecten
  2. Objecten tekenen en eigenschappen instellen
  3. Symbolen op afbeelding stempelen
  4. Omgaan met zoomen
  5. Configuratie en actief maken van het systeem
  5.1 Graphics Marker Plus actief maken
  5.2 Standaardwaarden instellen
  5.3 Pijlkleur aanpassen voor foto's van asbesthoudende/niet asbesthoudende bronnen
  5.4 Symbolen configureren
 
Dit document is bedoeld voor geregistreerde gebruikers van het bovenstaande product. De inhoud van dit document wordt u as-is aangeboden. Groome Computer Services is niet verantwoordenlijk voor het gebruik van de informatie uit dit document.

1. Inleiding


 

In dit document wordt de werking van Graphics Marker Plus nader toegelicht. Ook worden de configuratiemogelijkheden nader besproken.

1.1 Graphics Marker Plus gebruiken


 

Graphics Marker Plus is een extended versie van de Graphics Marker die wordt gebruikt bij het plaatsen van eenvoudige symbolen op foto's. De Plus versie heeft meer mogelijkheden voor tekenen van objecten op een afbeelding. Daarnaast kan de Graphics Marker Plus ook gebruikt worden om een of meerdere tekeningen van een project 'mee te laten lopen' tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Hoe dit bijvoorbeeld toegepast wordt in de ProBIS Asbest software kunt u hier lezen: http://groomecs.nl/DOCU/ViewDocument.php?D_ID=15#358

Onderstaand een voorbeeld van het programma met een eenvoudige weergave van de mogelijkheden:

                  

U ziet hier dat er een tabblad onderin beeld zichtbaar is waarop in dit voorbeeld 2 tekeningen actief staan. Dit geeft dus aan dat er meerdere tekening gelijktijdig actief kunnen zijn en dat u dus direct kunt wisselen tussen verschillende actieve tekeningen om op te werken.

Uit dit voorbeeld blijkt ook dat de direct knoppen voor handelingen zoals in Graphics Marker van toepassing, hier zijn vervangen door verschillende toolboxen die opengezet kunnen worden. Klikt u op de button met het pennetje dan komt de toolbox met tekenobjecten in beeld:

                   

Vanuit deze toolbox kunt u dan de vervolgactie kiezen en toepassen op de tekening die op dat moment actief is.

Als de Graphics Marker Plus wordt geopend met projecttekeningen, dan blijft het actief totdat het aanroepende programma het betreffende project afsluit. Via de groene pijl in de knoppenbalk of via de Windows toestens ALT-TAB kunt u dan op elke moment naar de tekening wisselen en hier wijzigingen op aanbrengen.

De mogelijkheden voor het tekenen, stempelen van symbolen, zoomen en instellen van de eigenschappen worden later in dit document beschreven.
                  

1.2 Eigenschappen aanpassen


  In het vervolg van deze handleiding zult u leren hoe u een object op de tekening kunt aanbrengen. Bij het tekenen of stempelen worden dan altijd standaardwaarden gebruikt. Mocht u deze waarden willen aanpassen voor een object nadat dit is ingetekend, dan kunt u daarvoor de 'Eigenschappen' toolbox gebruiken. Deze kan geopend worden via de daarvoor bestemde button in de knoppenbalk:

                   

Staat de toolbox open en wordt vervolgens een object op de tekening aangeklikt, dan verschijnen de eigenschappen van dit object in de invoervelden van de toolbox. De beschikbare velden veranderen afhankelijk van het type object dat van toepassing is. U kunt nu het uiterlijk van het geselecteerde object aanpassen door de instelling te veranderen. Let er op dat als een kleur wordt veranderd deze pas zichtbaar is als een ander object op de tekening wordt geselecteerd!

De veranderde eigenschappen voor een object worden onthouden en als standaard toegepast bij het volgende object van hetzelfde type dat wordt getekend op de afbeelding. Dit is ook het geval als de tekening wordt gesloten en op een later moment weer wordt geopend om mee te werken.

Het is mogelijk om de standaardwaarde voor een nieuwe tekening via configuratie naar wens aan te passen. Dit kan via het configuratiebestand 'GCS Graphics Marker.ini' dat u kunt vinden in de \Centrale configuratie map van uw systeem. De instellingen worden in het hoofdstuk 'Configuratie' nader toegelicht.

1.3 Verwijderen van objecten


  Indien u een object wilt verwijderen van de tekening, kunt u deze selecteren en vervolgens met de button in de knoppenbalk verwijderen:


                   

Een geselecteerd object wordt felgroen van kleur.

De button komt actief indien een object is geselecteerd. Dit is alleen mogelijk als de toolboxen, behalve de 'Eigenschappen' toolbox, zijn gesloten. In verband met de effectiviteit van werken wordt niet om bevestiging van verwijderen gevraagd.

1.4 Het verplaatsen van objecten


 

Om eerder getekende objecten te verplaatsen, kunnen deze geselecteerd worden en vervolgens naar een andere positie verplaatst. Onderstaande afbeeldingen geven dit proces weer:

                   

Ook hier geldt dat selecteren en verplaatsen van een object alleen mogelijk is als de toolboxen, behalve de 'Eigenschappen' toolbox, zijn gesloten.

In verplaatsing kan niet ongedaan worden. Het object moet in dat geval handmatig naar de oude positie teruggeplaatst worden.

2. Objecten tekenen en eigenschappen instellen


  Het tekenen van objecten op een tekening bestaat momenteel uit de mogelijkheid om een pijl, een pijl met test aan de basis, een lijn, een rechthoek, een polygoon of een tekst op de afbeelding aan te brengen. Om het tekenen van een object te starten moet de toolbox 'Tekenen' geopend worden via de knop in de knoppenbalk:

                   

Om een pijl te tekenen moet de button met het pijl symbool in de toolbox aangeklikt worden. Vervolgens kan de basis van de pijl worden aangeklik en dan de pijl getekend tot de positie waar het moet komen. Dit kan er dan als volgt uitzien op de tekening:

                   

Het tekenen van een lijn verloopt via dezelfde manier. klik de button aan in de toolbox en teken vervolgens de lijn van het begin tot het eindpunt. De lijn kan er dan als volgt uitzien op de tekening:

                   

De eigenschappen voor de pijl en de lijn zijn gelijk. Als een object van een dergelijk type wordt aangeklikt verschijnt de toolbox 'Eigenschappen' met de mogelijkheid om de lijnkleur en de lijndikte aan te passen. Het scherm met eigenschappen ziet er als volgt uit:

                   

Denk er aan dat de verandering van kleur alleen zichtbaar is op het moment dat de toolbox voor eigenschappen wordt gesloten of een ander object wordt geselecteerd. Een geselecteerd object heeft namelijk altijd een fel groene kleur, ongeacht wat de ingestelde kleur is.

Om een rechthoek te tekenen moet de button met het rechthoek symbool in de toolbox aangeklikt worden. Vervolgens kan de eerste hoek van de rechthoek aangeklikt worden en door middel van rubber banding de omvang van de rechthoek. Dit kan er dan als volgt uitzien op de tekening:

                   

Het tekenen van een polygoon verloopt wat anders. Na het klikken van het eerste punt van de polygoon, kunnen vervolgens een of meerdere vervolgpunten worden aangeklikt. Hierbij ontstaat dan de polygoon op de tekening. Het tekenen van de polygoon moet afgerond worden door de rechtermuisknop te klikken. De polygoon kan er dan als volgt uitzien op de tekening:

                   

De eigenschappen voor de rechthoek en de polygoon zijn gelijk. Als een object van een dergelijk type wordt aangeklikt verschijnt de toolbox 'Eigenschappen' met de mogelijkheid om de lijnkleur, de lijndikte en de vulling aan te passen. Het scherm met eigenschappen ziet er als volgt uit:

                   

Het plaatsen van een tekst op de afbeelding start met het klikken van het letter symbool in de toolbox. Vervolgens moet op de invoegpositie van de tekst op de tekening geklikt worden. Er verschijnt dan een invoerveld om de in te voegen tekst aan te geven:

                   

Er kan handmatig een tekst worden ingevoerd, maar het is ook mogelijk om een keuze te maken uit standaardteksten die voor het actieve project van toepassing is. De uiteindelijke tekst kan er als volgt uitzien op de tekening:

                   

De eigenschappen voor de tekst bieden de mogelijkheid om de lijnkleur en de puntgrootte aan te passen. Het scherm met eigenschappen ziet er als volgt uit:

                   

Om een pijl met een tekst aan de basis te tekenen moet de button in de toolbox aangeklikt worden. Vervolgens kan de basis van de pijl worden aangeklik en dan de pijl getekend tot de positie waar het moet komen. Vervolgens zal het, hierboven beschreven, scherm in beeld verschijnen waarmee de te plaatsen tekst ingevoerd of gekozen kan worden: 

                   

De pijl met de tekst aan de basis kan dan als volgt op de tekening verschijnen:

                   

Bij een pijl met tekst aan de basis kunnen via de eigenschappen zowel de lijnkleur en lijndikte voor de pijl als de tekstgrootte voor de tekst ingesteld worden.

3. Symbolen op afbeelding stempelen


 

Graphics Marker Plus biedt de mogelijkheid om symbolen op een afbeelding te stempelen. De afbeeldingen die als stempel gebruikt mogen kunnen worden zijn via configuratie naar eigen wens in te stellen. In het hoofdstuk over de configuratie wordt beschreven hoe dit gedaan moet worden.

Als er van een stempel gebruikt gemaakt moet worden, kan de toolbox 'Symbolen' geopend worden met de betreffende knop in de knoppenbalk:

                   


Vervolgens kan de te gebruiken stempel gekozen worden in de toolbox. Om nu de afbeelding te stempelen dient de positie van de afbeelding op de tekening geklikt te worden:

                   

De afbeelding wordt dan op dit positie gestempeld! Naar wens kan direct een volgende positie voor een stempel worden geklikt. Stelt u eerst de grootte in (zie onder), dan wordt dit formaat ook voor de nieuwe geplaatste symbolen toegepast.

De eigenschappen van een geselecteerde afbeelding maken het mogelijk om de grootte van de afbeelding in te stellen. Het scherm 'Eigenschappen' voor een symbool biedt de mogelijkheid om het formaat in procenten in te stellen:

                   



4. Omgaan met zoomen


  In Graphics Marker Plus is het mogelijk om in te zoomen op een tekening. Hierdoor kunnen objecten nauwkeuriger ingetekend en gepositioneerd worden.

Om te zoomen moet de zoombutton in de knoppenbalk geklikt worden om de zoom toolbox te openen:

                   

Om in te zoomen op een deel van de tekening, moet het symbool met de plus worden geselecteerd. Vervolgens kan er op de tekening een rubber band worden getrokken rond het gebied waarop ingezoomd moet gaan worden. Graphics Marker Plus zal nu het ingezoomde gebied in beeld tonen:

                   

Zie dat de verhoudingen gehandhaafd blijven, het ingezoomde gebied zal dus aangepast worden om in verhouding gepresenteerd te worden. Verder zijn er nu schuifbalken beschikbaar waarmee het zichtbare gebied verschoven kan worden.

Terugzoomen kan met behulp van de button met het min teken. Klik het aan en klik vervolgens een positie op de tekening om een stap terug te zoomen:

                   

De laatste button op de knoppenbalk biedt de mogelijkheid om in één keer terug te keren naar een totaaloverzicht van de tekening.

5. Configuratie en actief maken van het systeem


  Om de Graphics Marker Plus als onderdeel van een van de GCS producten te kunnen gebruiken, is het actief maken van de licentie hiervoor nodig. Daarnaast is het mogelijk om een aantal zaken te configureren. De mogelijkheden worden in dit hoofdstuk nader toegelicht.

5.1 Graphics Marker Plus actief maken


  Graphics Marker Plus is een optionele module op GCS software applicaties. Indien u gebruik wilt maken van Graphics Marker Plus, dan dient u deze module voor uw product aan te schaffen. Meer informatie hierover kunt u verkrijgen bij uw account manager van GCS.

Nadat de licentie van uw product is aangepast en de Graphics Marker Plus software beschikbaar is, kan de module in principe gebruikt worden. Om gebruik te maken van het stempelen van symbolen moet dit zodanig geconfigureerd worden. Zie de betreffende hoofdstukken hierover elders in dit document.

Bij het ingebruiknemen van de module ontvangt u de volgende bestanden welke in \Config centraal van de ProBIS Asbest software geplaatst moeten worden:
  • .PTT bestand met standaardtekst voor toelichting projecttekeningen
  • Symbol1.png, SymbolOn1.png, Symbol2.png en SymbolOn2.png als voorbeeldbestanden voor het stempelen
Zie verder voor toepassing van deze bestanden.

5.2 Standaardwaarden instellen


  Tijdens het voor de eerste maal opstarten van een applicatie die gebruik maakt van de Graphics Marker Plus, wordt automatisch een configuratiebestand 'GCS Graphics Marker.ini' aangemaakt. In dit bestand komt dan een sectie te staan waarmee de standaardwaarden voor de objecten ingesteld kunnen worden. Deze waarden worden gebruikt als basis bij het tekenen op een afbeelding. Via de toolbox 'Eigenschappen' kunnen de waarden dan per object naar wens worden aangepast.

De volgende standaardwaarden zijn via het bestand in te stellen:

Sectie Sleutel Standaardwaarde Omschrijving
[Color] Line 0,0,255 (blauw) Kleur van lijnen
Toegestane codes zijn:
173,216,230 voor lichtblauw
0,0,255 voor blauw
0,0,139 voor donkerblauw
144,238,144 voor lichtgroen
0,128,0 voor groen
0,100,0 voor donkergroen
0,255,255 voor cyaan
0,139,139 voor donkercyaan
255,165,0 voor oranje
255,0,0 voor rood
139,0,0 voor donkerrood
255,0,255 voor magenta
139,0,139 voor donkermagenta
255,255,0 voor geel
211,211,211 voor lichtgrijs
128,128,128 voor grijs
169,169,169 voor donkergrijs
255,255,255 voor wit
0,0,0 voor zwart
  Rectangle Idem Kleur van rechthoeken. Toegestande codes zie boven
  Arrow Idem Kleur van pijlen. Toegestande codes zie boven
  Text Idem Kleur van teksten. Toegestande codes zie boven
  Polygon Idem Kleur van polygonen. Toegestande codes zie boven
  ArrowText Idem Kleur van pijl en tekst voor pijl met tekst aan basis. Toegestande codes zie boven
  ArrowAsbestos 255,0,0 (blauw) Pijlen op foto's bronbladen asbesthoudend
  ArrowNonAsbestos 0,255,0 (groen) Pijlen op foto's bronbladen NIET asbesthoudend
[Width] Line 5 Dikte voor lijnen
  Rectangle 3 Dikte voor rechthoeken
  Polygon 3 Dikte voor polygonen
  Arrow 10 Dikte voor pijlen
  Text 25 Betreft fontsize voor teksten
  Symbol 100 Betreft percentage voor symbolen
  ArrowTextLine 10 Dikte voor pijl met tekst aan de basis
  ArrowTextFontsize 25 Fontsize voor tekst bij pijl met tekst aan de basis
[FillStyle] Rectangle 0 Vulstijl (als code) voor rechthoek
  Polygon 0 Vulstijl (als code) voor polygonen


5.3 Pijlkleur aanpassen voor foto's van asbesthoudende/niet asbesthoudende bronnen


 

Er is een aanpassing gedaan waardoor het nu mogelijk is om de pijlen die automatisch op de foto's worden getekend een andere kleur te geven. In de bestaande situatie krijgen foto's van asbesthoudende bronnen rode pijlen gepresenteerd. Voor niet asbesthoudende bronnen geldt dat groene pijlen worden getoond. Deze kleuren zijn nu als volgt naar eigen inzicht in te stellen:

  • Genereer met de nieuwe versie eerst een rapport waarin foto's met pijlen worden geplaatst;
  • Kijk vervolgens in de centrale configuratiemap en zoek het bestand 'GCS Graphics Marker.ini' op. Open het bestand in kladblok;
  • Wijzig naar wens de sleutels 'ArrowAsbestos' en 'ArrowNonAsbestos' aan met een gewenste RGB kleur voor de pijlen;
  • Sla op en test het resultaat
Een RGB kleur kunt u eenvoudig bepalen in bijvoorbeeld MS Paint. Een RGB kleur bestaat uit 3 onderdelen, rood is bijvoorbeeld 255,0,0.

5.4 Symbolen configureren


 

De toolbox met symbolen die gestempeld kunnen worden, is naar eigen wens in te vullen. U heeft hiervoor 2 grafische bestanden nodig per stempel, één voor de status niet geselecteerd en één voor de status wel geselecteerd.

Als voorbeeld kunt u de bestanden Symbol1.png, SymbolOn1.png, Symbol2.png en SymbolOn2.png gebruiken die zijn meegeleverd bij het actief maken van de module. Om deze symbolen te configureren moet u aan het bestand 'GCS Graphics Marker.ini' de volgende regels toevoegen. Het bestand 'GCS Graphics Marker.ini' is in principe bij het eerste gebruik van de module automatisch aangemaakt.

[Symbols]
FileIndex1=VinkNOTOK1
File1=Symbol1.png
FileOn1=SymbolOn1.png
FileIndex2=VinkOK
File2=Symbol2.png
FileOn2=SymbolOn2.png

Onder de sectie [Symbols] kan dus 1 of meerdere keren een set van sleutels FileIndex{nr}, File{nr} en FileOn{nr} worden opgenomen met gegevens van te gebruiken symbolen. De betreffende bestanden moeten in de centrale configuratiemap aanwezig zijn. {nr} is een doorlopen volgnummer, tot maximaal 5.